Klasik MŘzik Notlarř   Klasik MŘzik   Besteciler  Eserler  Solistler  Hakkřnda  Ţleti■im
 
 
 Eser, Besteci, Solist Aratřn:
 

 




Klasik Notlarř Twitter Hesabř

Carl Maria von Weber

Besteci Tanřtřmř

Weber'in ad─▒n─▒ duyunca hat─▒r─▒m─▒za ┼čark─▒lar─▒yla, korolar─▒yla “Freisch├╝tz” operas─▒ gelir. Bu eser, d├╝nyadaki esrarl─▒ kuvvetlerin sihrine kap─▒larak onu terenn├╝m eden, romantik bir ruh ile doludur. D├╝┼čen ├ži─člerin serinletti─či bir sabah vakti gibi c├╝retli ve taze fikirlerle klasizmden ayr─▒larak do─čan, fakat form bak─▒m─▒ndan hala klasik gelene─če ba─čl─▒ kalan yeni romantizm Weber'de belirmektedir.

Weber'in de─čerli ve espri ile dolu yaz─▒lar─▒ da vard─▒r. Bu yaz─▒lara bakanlar orada ba┼čka bir Weber ke┼čfederler. O, “Freisch├╝tz” deki orman f─▒s─▒lt─▒lar─▒n─▒ ve esrarengiz sesleri teganni eden, parlak bir at─▒lganl─▒kla klarnet namelerini ve piyano virti├Âzl├╝─č├╝n├╝ p─▒r─▒l p─▒r─▒l sa├žan Weber'den ba┼čka biridir.

Weber, Mozart'dan hareket ederek i┼če ba┼člad─▒, hi├ž olmazsa form ve teknik bak─▒m─▒ndan O'na yak─▒nd─▒r. Bir “Hayaller” operas─▒ da denilebilecek olan “Freisch├╝tz” te, ruhunu ┼čeytana satan gen├ž avc─▒n─▒n hikayesini canland─▒r─▒r. Bir m├╝zikli dram olan “Euryanthe” de daha sonra var─▒lan sonu├žlara yakla┼č─▒r.

Enst├╝rman eserlerinde incilerden m├╝rekkep ┼ča┼čaal─▒ gerdanl─▒klar kabilinden sesler dizer. Do─ču┼čtan m├╝zisyen olan kafas─▒nda b├╝y├╝k ve ciddi tasavvurlar─▒ gittik├že kemale erdiren Weber'in ┼čahs─▒nda zaman─▒n zevki ile bunun ├╝st├╝nde olan unsurlar─▒n ne kadar girift halde oldu─čunu m├╝┼čahede etmek enteresand─▒r.

“Freisch├╝tz”├╝n Berlin'deki ilk temsili opera tarihinde Mozart zaman─▒ndan beri, g├Âr├╝lmemi┼č olan, bir d├Ân├╝m noktas─▒ oldu. Yeni bir ├ž─▒─č─▒r a├ž─▒lm─▒┼čt─▒. Weber bu yenili─či, g├╝fte y├Ân├╝nden ba┼čar─▒l─▒ olmayan, fakat m├╝zik bak─▒m─▒ndan ├žok de─čerli olan “Euryanthe” ile fevkalade derinle┼čtirdi. Vakitsiz ├Âl├╝m├╝n engel oldu─ču “Oberon” un revizyonu ile ┼č├╝phesiz bu yolda daha yeni geli┼čmelere varabilirdi.

Weber, damarlar─▒nda Frans─▒z kan─▒ da bulunan bir “Aleman” idi. Babas─▒n─▒n memleketi Schwarzwald'd─▒. Fakat Constanze Mozart'─▒n amcas─▒ olan, dehaya yak─▒n bir dereceden kabiliyetli olup, t├╝rl├╝ i┼člere kar─▒┼čan, fakat haddini bilmeyen ve bazen d├╝r├╝st olmayan babas─▒, huzursuz bir halde bir diyardan ├Âtekine ko┼čuyor hi├žbir yere yerle┼čemiyordu. Bu y├╝zden Weber'in ├žocuklu─ču bir g├Â├žebe hayat─▒ ┼čeklinde ge├žti. Do─čdu─ču Eutin'den Hildburghausen'e sonra Salzburg'a gitti.

Orada Michael Haydn, Weber'e hoca ve rehber oldu. Daha sonra M├╝nih'e ta┼č─▒nd─▒lar ve orada Weber, ikinci “opus”u olan eserini kendi eliyle en yeni ta┼č basma tekni─či ile bast─▒. Freiberg'e, tekrar Salzburg'a, sonra Hamburg, Augsburg ve nihayet Viyana'ya gittiler. Viyana'da ├žok kudretli ve n├╝fuzlu Abb├ę Vogler, Weber'e hocal─▒k yapt─▒ sonunda Breslau ┼čehir tiyatrosunda orkestra ┼čefi oldu.

Hen├╝z yirmi ya┼č─▒ndayken, Silezya'da, Karlsrude'de oturan W├╝rttemberg Prensi Eugen'in hizmetine girdi. Prensin yard─▒m─▒ sayesinde babas─▒ ile birlikte Stuttgard'a yerle┼čti ve orada “Silvana” operas─▒n─▒ yazd─▒. Fakat burada ge├žirdi─či mesut g├╝nler feci bir ┼čekilde sona erdi. Babas─▒n─▒n i┼čledi─či ihtilas (para a┼č─▒rma) su├žundan dolay─▒ W├╝rttenberg'den s├╝rg├╝n edildiler.

Bu s─▒rada olgun bir ┼čahsiyete eri┼čen Weber, Darmstadt ve Mannheim'da k─▒sa bir m├╝ddet kald─▒ktan sonra tekrar Vogler'in etraf─▒nda toplanan talebeler aras─▒na kat─▒ld─▒. Ondan sonra ba┼čar─▒l─▒ bir piyanist ve besteci olarak b├╝t├╝n Almanya'y─▒ dola┼čt─▒. Prag'da da bir m├╝ddet tutundu ve nihayet Dresden operas─▒nda yerini buldu. Ger├ži orada b├╝rokrasi ve rakipler ile m├╝cadele etmen zorunda kald─▒ ama, dokuz sene m├╝ddetle mesut ve istikrarl─▒ bir hayat ge├žirdi. Sonra “Oberon“ operas─▒n─▒n temsili i├žin Londra'da iken ├Âl├╝m, a─č─▒r hasta olan Weber'in elinden kalemini ald─▒.

Weber m├╝zi─čin her nevinden eserler vermi┼čtir. Oda ve kilise m├╝zi─či, koro, orkestra ve piyano i├žin eserler ve liedler (┼čark─▒lar) yazd─▒. Fakat as─▒l sahas─▒ operayd─▒. Sahnenin ├žok cepheli ├╝lkesi “Abu Hasan”─▒n mizahi havas─▒ndan ve “Pireziosa” piyesini tasvir eden sahne m├╝zi─činden “Euryanthe”nin y├╝celi─čine, “Oberon”un dramatik zenginli─čine kadar uzan─▒yordu. Fakat hepsinin ba┼č─▒nda en ├žok kalpleri cezbeden “Freisch├╝tz” operas─▒d─▒r.

Weber'in m├╝zi─či sonraki devirlerin ─▒┼č─▒─č─▒ alt─▒nda tekrar ilgi toplamaktad─▒r. Wagner, Pfitzner ve Hindemith gibi isimler bunun ┼čahididir.


Takip edilmekten korkmuyoruz!.. Takip i├žin t─▒klay─▒n: twitter.com/klasiknotlari



Carl Maria von Weber'in Eserlerinden Írnekler


─░lgili Yaz─▒lar


ăa­da■ř 19.-20. YŘzyřl Bestecilerinden Bazřlarř



Referans bilgisi: "Carl Maria von Weber", 2009 , Klasik Notlarř sitesi, http://www.klasiknotlari.com/tr/201/Carl_Maria_von_Weber.html


 Bu sayfay─▒ Facebook'ta payla┼č─▒n.

 Bu sayfay─▒ Twitter'da payla┼č─▒n.


Klasik Notlar─▒ Sitesi klasik m├╝zikte kim kimdir, hangi d├Ânem bestecilerinin eserleri nelerdir, hangi solistler ne virt├╝├Âz├╝d├╝r, kaliteli m├╝zik nedir ne de─čildir... Konserlerde hangi abiye giysiler giyilir, alt─▒n elmas nas─▒l m├╝cevherli tak─▒lar tak─▒l─▒r!... Bestecilerin hayatlar─▒ nas─▒ld─▒r, besteleri ne zaman yaz─▒lm─▒┼č, nas─▒l ve neler ifade etmektedir, neden, niye, ni├žin gibi sorular i├žin bir kaynak olma amac─▒ndad─▒r.


ăYDD


Klasik MŘzik Notlarř
Mobil Kullanřm Ţpušlarř

  ┬ę 2009-2022 Klasik Notlar─▒ | Klasik M├╝zik Sitesi | www.klasiknotlari.com